Guido Geelen

teksten

Archeologie van de toekomst

Monica Boekholt

groep expositie Binnenste Buiten

’Trashcan 02’ bestaat uit twee afgietsels van de inhoud van een Amerikaanse vuilnisemmer. Zelf ziet Geelen dit werk als het vastleggen van het ‘nu’ en als ‘een archeologie van de toekomst’. Afgietsels van hedendaags vuilnis - in dit geval Amerikaanse wegwerpartikelen en speelgoed – heeft hij zo een tijdloze, gestolde vorm gegeven. Eerst maakte hij gipsmallen van het afval. Terwijl de klei-afdrukken uit de mallen nog nat waren, perste hij ze in de vorm van een afvalemmer om ze daarna te bakken. Door de herhaling van de vormen is er een minimalistisch sculptuur ontstaan.


Spinnenweb

Geelen giet ook echte bloemen af in brons en aluminium. Soms vergult hij het werk daarna: een heel bewerkelijke procedure. Voor ‘Boeket gladiolus’ voorzag hij een bos gladiolen eerst minutieus van een waslaag. Daarna zette hij de bloemen in gips en stookte ze uit. In de ontstane gipsvorm werd
vervolgens het brons gegoten. ‘Boeket gladiolus’ ziet eruit alsof er een grof raster of spinnenweb omheen gedrapeerd is. Dat komt omdat Geelen de gietkanalen, waaruit overtollig brons wegloopt tijdens het gietproces, heeft laten zitten. Hij heeft het object daarmee uit zijn figuratieve verband gehaald. Op enkele plekken zijn de giettrechters, die normaal worden weggezaagd en waarvan de naden glad gepolijst worden, nog zichtbaar. Het beeld heeft daardoor een stoer karakter maar oogt
daarnaast fragiel.


Emmers

Voor de Haarsluis in het Drentse Diever maakte Geelen in 2001 ‘Balans’. Dit bestaat uit twee goud vergulde bronzen emmers aan een weegschaal. Ook bij deze emmers zijn de gietkanalen nog zichtbaar.